Σε μια σημαντική για τον χώρο των δυτικών αντιαεροπορικών συστημάτων παραγγελία...
προχώρησε η Νορβηγία με την υπογραφή σύμβασης για την απόκτηση έξι ειδικά τροποποιημένων επιμηκυμένων οχημάτων τύπου Μ113 τα οποία θα φέρουν τέσσερις κάθετα εκτοξευόμενους πυραύλους IRIS-T SLS.
Η σύμβαση υπογράφηκε με την γερμανική εταιρεία FFG η οποία ειδικεύεται στην ανάπτυξη εκδόσεων οχημάτων τα οποία βασίζονται στο σασί του γνωστού ΤΟΜΠ Μ113. Το πρωτότυπο που η γερμανική εταιρεία θα κατασκευάσει, θα έχει 7 εδαφιαίους τροχούς.
Θα είναι επιμηκυμένο, θα διαθέτει σύστημα ραντάρ έρευνας μικρής εμβέλειας τοποθετημένο επί πτυσσόμενου ιστού, καθώς και τέσσερις πυραύλους IRIS-T SLS τοποθετημένους εντός ανακλινόμενων τραπεζοειδών κιβωτίων, τα οποία όταν ασφαλίζουν βρίσκονται επί της οροφής του οχήματος.
Η εκτόξευση των πυραύλων γίνεται όταν οι πύραυλοι βρίσκονται σε κάθετη θέση, επιτρέποντας έτσι την αντιμετώπιση στόχων σε τόξο 360 μοιρών. Ο ευρωπαικός πύραυλος IRIS-T SLS μετα την εκτόξευση κατευθύνεται προς τον στόχο, χρησιμοποιώντας αρχικά το σύστημα GPS/INS που διαθέτει,
Εν συνεχεία ο πύραυλος αρχίζει να λαμβάνει δεδομένα για την θέση του στόχου από το ραντάρ της μονάδας εκτόξευσης, μέσω του συστήματος Data-Link που έχει αναπτύξει η ελληνική εταιρεία Intracom Defence Electronics.
Τέλος όταν το βλήμα φτάσει πλησίον του στόχου τίθεται σε λειτουργία ο αισθητήρας IIR που διαθέτει, ο οποίος εγκλωβίζει τον στόχο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η θραυσματογόνος εκρηκτική κεφαλή του πυραύλου κατασκευάζεται στην Ελλάδα από τα ΕΑΣ.
Αυτό όμως που έχει ακόμη μεγαλύτερο ελληνικό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο νορβηγικό πρόγραμμα, είναι η αξιοποίηση του υπάρχοντος Κέντρου Ελέγχου Πυρός (FDC) του συστήματος αεράμυνας NASAMS της νορβηγικής εταιρείας Kongsberg Defence & Aerospace, το οποίο υπηρετεί στις Νορβηγικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Το ίδιο Κέντρου Ελέγχου Πυρός, της Kongsberg Defence & Aerospace χρησιμοποιεί και ο Ελληνικός Στρατός στις εφτά σχετικά πρόσφατα εκσυγχρονισμένες πυροβολαρχίες MIM-23 I-HAWK PIP Phase III που διαθέτει.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει αρκετά για ένα μελλοντικό ελληνικό πρόγραμμα απόκτησης νέου αντιαεροπορικού συστήματος, ειδικότερα δε όταν ο ευρωπαϊκός πύραυλος IRIS-T SL κατασκευάζεται και σε διαφορετική έκδοση με μεγαλύτερη εμβέλεια.
Πρόκειται για τον IRIS-T SLΜ όπου και σε αυτή την έκδοση οι Ελληνικές εταιρείες έχουν βιομηχανική συμμετοχή και ο οποίος διατηρώντας τα παραπάνω χαρακτηριστικά καθοδήγησης προς τον στόχο, διαθέτει μεγαλύτερη εμβέλεια που φτάνει έως τα 40 χλμ και επιχειρησιακό ύψος έως τα 20 χλμ (65.600 πόδια).
Όπως και ο IRIS-T SLS έτσι και ο IRIS-T SLΜ λειτουργούν με την επιχειρησιακή φιλοσοφία plug and play, απλοποιώντας τις απαιτήσεις αξιοποίησης τους, ειδικότερα δε, όταν ο Ελληνικός Στρατός διαθέτει το συμβατό με τον πύραυλο Κέντρο Ελέγχου Πυρός της Kongsberg Defence & Aerospace και δύο ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν στην παραγωγή του εν λόγω πυραύλου με σημαντική Ελληνική Προστιθέμενη Αξία.
Πηγή